کنترل التهاب وکاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن

 7 اوت 2015- احتمالاً از بین نرفتن پاسخ التهابی و ادامه ی التهاب خفیف درمراحل  اولیه ی بیماریهای مزمن دخیل است. کنترل التهاب برای سلامت انسان حیاتی است و یک هدف پیشگیرانه و درمانی محسوب می شود. نتایج این تحقیق که در مجله ی  بریتانیایی Nutritionمنتشر شده است نشان می دهد چگونه تغذیه می تواند بر فرآیندهای التهابی و کمک به کاهش خطر بیماریهای مزمن تأثیر گذارد.

 التهاب یک جزء طبیعی از دفاع بدن در برابر عوامل خارجی و خطرآفرین است اما ادامه ی پاسخ التهابی و طولانی شدن آن، علت اصلی خیلی از بیماریهای مزمن است.

 به نظر می رسد پیشگیری یا کنترل التهاب خفیف یک هدف مناسب برای تأثیر مواد غذایی سالم و اجزاء  تشکیل دهنده ی آن باشد.

 درمطالعه ی اخیر کارشناسان رویکردهای جدید را برای کنترل وضعیت  التهابی در انسان  و تأثیر مثبت  رژیم غذایی در تعدیل التهاب  ارائه  دادند.

پرفسور Minihaneاز دانشگاه East Angliaدر بریتانیا می گوید: التهاب مانند  یک دوست  و یک دشمن عمل می کند و برای تنظیم متابولیسم بدن ضروری است، طولانی شدن پاسخ به التهاب خفیف و از بین نرفتن آن یکی از ویژگی های پاتولوژیک طیف گسترده ای  از بیماریهای مزمن از جمله سندرم متابولیک  و بیماریهای  قلبی وعروقی است.  وضعیت تغذیه ی یک فرد برای مثال کمبود یا وجود بیش از حد مواد مغذی خاص (برای مثال فولات، ویتامین B12، ویتامینB1، ویتامین Eو روی ) ممکن است به پاسخ های التهابی غیر موثر یا بیش از حد منجر شود.

 مطالعات قبلی نشان داده است مصرف بیش از حد چربیها و قندها موجب القاء التهاب پست پرندیال (پس ازصرف غذا ظاهر می شود) می گردد که ممکن است عواقبی مانند ابتلا به دیابت یا بیماریهای قلبی عروقی به همراه داشته باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/297915.php